Adem

De ademhaling is een krachtige en makkelijk toepasbare methode om meer in verbinding te komen met jezelf. Je gaat meer voelen en begrijpen hoe je ademt. Want de adem verteld iets hoe jij in het leven staat. Onverwerkte emoties en/of trauma(s) slaan zich op in het lichaam en door middel van ademoefeningen krijgt dit de aandacht en de ruimte om het in je lichaam op te merken en als je wilt om op te ruimen. Ook zorgt meer focus op je adem ervoor dat je ademhaling soepel en prettig gaat stromen, waardoor je minder stress en spanningen ervaart. Je gaat je gezonder, ontspannen, krachtiger en fitter voelen, zowel geestelijke als lichamelijk.

De adem is niet alleen een systeem voor zuurstof en afvalstoffen, maar is ook een belangrijke verbinding naar ons onderbewustzijn. En omdat de adem er altijd is kunnen we altijd met ons zelf verbinden en in het hier en nu zijn. Het enige moment wat echt belangrijk is om iets goed te kunnen ervaren, in dit geval met de adem. En wat heeft jou adem je te vertellen?!

De adem heeft ook een hele grote invloed op onze gezondheid. De zuurgraad (ph waarde) in ons lichaam is van groot belang voor o.a. ontstekingen. Een goede Ph waarde van boven de 7.0 zorgt voor een gezond (ontzuurt) lichaam. Dit is met ademtechnieken goed te sturen en te verbeteren. Dus zeer geschikt voor mensen met fysieke klachten. Er wordt tijdens de sessies uitgelegd wat voor invloed verkeerd ademen/stress heeft op het sympathische en het parasympatische stelsel (autonome zenuwstelsel).

Door middel van diversen ademtechnieken en aanvullende oefeningen gaan we hier inzicht in brengen. Eén coaching sessie kan al een groot verschil maken en meerdere sessies zal ervoor zorgen dat je meer in balans komt met jezelf. Maar meerdere sessies kan je beter opbouwen en oefenen om het geleerde ook echt eigen te maken. Er zal naast de oefeningen ook gecoacht worden zodat je echt verder kan. De adem opent weer nieuwe deuren.

3 minuten ademruimte (in verbinding en bewuste keuze maken)
Eén van de adem oefeningen die we gaan behandelen is de 3 minuten ademruimte. Een ademoefening die maar 3 minuten duurt en gemakkelijk is in te zetten bijvoorbeeld bij een vervelende situatie op het werk. De toilet biedt dan een mooie uitvalbasis om deze oefening te doen. Het is belangrijk dat je bewust bent dat er een vervelende situatie plaatsvindt zodat er een keuze is om deze oefening te doen. Ben je hier niet bewust van overkomt je het en zal je waarschijnlijk gaan re-ageren. Met deze oefening gaan we bewust verbinding maken met de adembeweging en opmerken waar het zich in jouw lichaam aandient en hoe het voelt. Alleen dit al zorgt voor rust omdat je nu je parasympathisch stelsel activeert en er meer ruimte komt om voor jezelf een keuze te maken of dat je alsnog wilt re-ageren of dat er wellicht nog een andere keuze is. Tijdens de sessie zullen we hier dieper op ingaan om je deze oefening goed eigen te maken.

Verbonden Ademhaling (opruimen van onverwerkte emotie en/of trauma's)
Bij de verbonden ademhaling gaan we weer wat verder en dieper. Je gaat in liggende positief zoveel mogelijk proberen te ontspannen. Je zal hierin professioneel in begeleidt en ondersteund worden. Vervolgens bouwen rustig op om met open mond in- en uit te ademen, om zo in diep contact met jezelf te komen. Bij de intake is er informatie gedeeld wat we meenemen in de oefening. Je kunt ook zelf aangeven of je meer inzicht wilt hebben op een bepaald thema of situatie. Want vervolgens gaan we kijken hoe je ademt en hoe je niet ademt. Adem je in je borst, of inn je buik, oppervlakkig of juist erg hard, het geeft veel informatie hoe jij ademt en hoe dit zich uit in jouw lichaam. Daarnaast zullen we drukpunten gebruiken om te voelen hoe dit punt voelt. het geeft heel fijn aan waar de pijnpunten bijvoorbeeld zitten. Soms ervaar je verdriet of boosheid en soms is er stilte of hevige emotionele pijn. Nogmaals het lichaam slaat onverwerkte emoties en trauma's op en door de drukpunten te gebruiken kan deze energie los komen en kan er opgeruimd worden. De meeste mensen zijn daarna erg moe maar voelen zich erg opgeruimd. Indien je meerdere sessie's doet kan je deze verbonden adembeweging en de onverwerkte emoties en trauma's de tijd geven op jou eigen tempo los te laten. We forceren nooit! 

Fit & Energie Ademhaling (meer energie)
Bij deze ademoefening gaan we 3 rondes van 30 in- en uitademingen actief ademen. Om vervolgens na de 30e uitademing in retentie te gaan, oftewel we houden de adem zolang mogelijk vast. Dit om je longcapaciteit meer te gaan gebruiken en om de koolzuur zijn werk te laten doen om je lichaam weer in een gezond PH-balans te krijgen (juiste zuurbalans). Hierdoor voel je je niet alleen fitter energieker, maar je zult ook minder last krijgen van ontstekingen en bouw je aan een betere immuunsysteem.

Hartcoherentie
Middels een sensor aan je oor, die is verbonden met een computer, wordt je hartslag geregistreerd en het hartritmepatroon zichtbaar gemaakt. Het hart klopt niet helemaal regelmatig: er zitten verschillen in de afstanden tussen de hartslagen. Een gezond hart klopt heel gevarieerd en is goed in staat zich aan te passen aan verschillende omstandigheden. Het verschil in deze hartfrequentie wordt hartritmevariatie (HRV) en zegt iets over de mate van jouw gezondheid.

Naast de mate van variatie wordt ook gekeken naar de manier waarop de hartfrequentie verandert. Tijdens stress vertoont het hartritme een grillig patroon, het hart reageert op een chaotische manier op interne en externe factoren. Tijdens balans is er een mooi golvend patroon. Dit laatste wordt hartcoherentie genoemd en is een mate voor interne balans tussen lichaam en geest. Hartcoherentietraining is erop gericht de balans in het autonome zenuwstelsel te herstellen. Hoewel hartcoherentie de mate van stress vermindert, is het niet precies hetzelfde als ontspanning. Tijdens de fase van coherentie is er vaak sprake van een rustige, heldere, observerende waarneming. Op het computerscherm wordt getoond hoe het ritme van het hart van moment tot moment verandert en wat de invloed van ademhaling, stressoren en emoties is op de variabiliteit

Bij De Roosentuin hebben we de apparatuur en sofware om een professionele meting te doen. Dit doen we dan vaak voor de sessie en na de sessie, maar ook een paar weken later om het verschil op langer termijn te kunnen meten. Je krijgt oefeningen mee om thuis je hartcoherentie naar een goed en gezond niveau te brengen.

Ademwerk is zeer geschikt voor mensen met:

  • burn-out, stress en spanningen
  • onregelmatige of verkeerde ademhaling (chronische hyperventilatie)
  • opgekropte en/of weggestopte emoties en gevoelens
  • niet in verbinding met zichzelf (angst gedachten)
  • slapeloosheid, oververmoeid weinig energie hebben
  • concentratie- en focus problemen
  • fysieke, emotionele en/of mentale klachten
  • laag immuunsysteem (regelmatig ontstekingen)
  • pijn op de borst en/of knoop in je buik
  • hoofdpijn, migraine (whiplash)
  • verkeerde mindset
  • hier inzicht in willen krijgen

Wat levert het op:

  • opgeruimde geest en lichaam
  • meer innerlijke rust
  • meer in verbinding met jezelf en in het hier en nu
  • meer focus en concentratie
  • verbeterde immuunsysteem
  • meer in balans en levenslust
  • minder of sterke verandering in fysieke klachten

Ervaringen van oud deelnemers

Malcare WordPress Security